PRIVATE
Fox News - Zdroj TýdenPlaneta Murdoch 


Murdochova média ovládají západní svět, teď míří na Čínu 

Prezidentu Bushovi i australskému premiéru Howardovi pomohl ke znovuzvolení. V jeho podporu v blížících se volbách doufá premiér Blair. Mediální magnát Rupert Murdoch ovlivňuje prostřednictvím svých novin a televizí tři čtvrtiny světové populace. Teď chystá invazi do Číny. 

Jeden jediný muž a takový vliv. Když se třiasedmdesátiletý Australan s americkým občanstvím rozhodne, že se mu nelíbí třeba nová ministryně zahraničí Spojených států, budou o ní noviny po celém světě psát kriticky. 
Murdochova společnost News Corporation (vlastní kontrolní podíl) ovládá království, jehož hodnotu britský deník The Independent odhadl na šedesát miliard dolarů (letošní rozpočet ČR je zhruba 37 miliard dolarů, pozn. red). 
News Corporation patří mezi šest největších mediálních skupin na světě (Time Warner, Viacom, Disney, Bertelsmann, General Electric), v žádné další nemá ale jediný muž takový vliv na to, co se nakonec objeví na obrazovkách a titulních stránkách. Murdoch má pod palcem kromě jiného 175 deníků včetně nejčtenějšího britského a všech podstatných australských, nejsledovanější zpravodajskou stanici v USA Fox News, globální knižní vydavatelství Harper Collins a satelitní televize Star TV šířící signál v pětatřiceti asijských zemích. Všechna uvedená média a mnohá další rozšiřují do světa Murdochova poselství, jeho názory a myšlenky. Mají rády to, co má rád "otec zakladatel", a kritizují to, co rád nemá. 
Například jeho deníky v zemích jako Británie či Austrálie, kde je většina obyvatel proti válce v Iráku, americké tažení podporují. Jak totiž říká Murdoch: "Největším přínosem války v Iráku je, že barel ropy bude stát jednou dvacet dolarů. To bude mít obrovský význam pro světovou ekonomiku." 
Miliardář sám přiznává, že své noviny 
a televize využívá ke kampaním proti tomu, co se mu nelíbí. "Když věci nejsou tak, jak mají být, uděláte všechno pro to, abyste to změnili. Například tak agitujeme v britských novinách za to, aby vše, co má něco společného s EU, muselo být schváleno v referendu," řekl halasný euroskeptik BBC. 

Volební poradce v čele televize 

Společně s válečným tažením v Iráku podporuje Murdoch i jeho autora George Bushe. Stejně jako se dříve těšil Murdochově přízni Bush starší či Ronald Reagan. Nedávno natočený dokument Outfoxed News: Rupert Murdoch's War on Journalism amerického režiséra Roberta Greenwalda obviňuje Murdochovu stanici Fox News ze záměrné manipulace zpráv ve prospěch Bushe. V dokumentu vyprávějí bývalí i současní zaměstnanci (anonymně) o případech cenzury. 
Podle dokumentu dostávali novináři například v době americké předvolební kampaně návod, jak mají pojmout různé události, které potlačit, kterým věnovat naopak větší prostor a jak je divákům vyložit. Jeden z příkazů zněl, aby při každé možné příležitosti zdůrazňovali nestabilitu názorů Bushova protivníka Kerryho (stejná byla strategie Bushova týmu). Jindy dostali za úkol zobrazit Kerryho, který si vyrazil zalyžovat, jako flákače v protikladu s Bushem, který se pilně věnoval řízení státu. Ironií je, že hlavním mottem Fox News, které provází každou relaci, je "fair & balanced" (férově a vyváženě). 
Těžko říci, do jaké míry jsou obvinění v dokumentu pravdivá, pravda však je, že podle nedávného průzkumu si většina diváků Foxu stále myslí, že Husajn je osobně zodpovědný za útok na Světové obchodní centrum, vlastnil zbraně hromadného ničení nebo že se Bush těší ve světě všeobecné popularitě. Pravda také je, že do předvolebních pořadů byli pětkrát častěji zváni příznivci republikánů než demokratů. Nakonec i to, že v čele Fox News stojí Roger Ailes, bývalý poradce ve volebních kampaních George Bushe staršího, Ronalda Reagana i Richarda Nixona. 
V minulém období Bushova vládnutí uvolnily USA podmínky regulující vlastnictví médií. Jen náhodou z toho značně profitoval Murdoch, který mohl rozšířit impérium o desítku televizních stanic. Další uvolnění se čeká po Bushově znovuzvolení. 

Pro Murdocha vše 

S politickou podporou obchoduje Murdoch také v Británii, kde jeho společnosti patří nejprodávanější bulvární deník The Sun, nedělník News of the World i serióznější The Times. Říká se, že titulky Sunu Murdoch každý den osobně schvaluje. 
Bývalý premiér John Major označuje za začátek svého pádu den, kdy se od něj odvrátil Murdoch 
a začal podporovat Blairovy labouristy. Murdochova média podporovala Blaira před volbami 1997 i 2001, další budou zřejmě na jaře a podle britských komentátorů udělají Blair a jeho poradci cokoliv, aby si klíčovou přízeň udrželi. Euroskeptikovi a zarytému odpůrci jednotné evropské měny Murdochovi se ale nelíbí Blairův proevropský postoj. Už veřejně oznámil, že pokud v tom Blair bude nadále pokračovat, zřejmě zahrne přízní opoziční konzervativce. Mimochodem podle britského The Observeru stojí Murdoch za největším názorovým obratem v Blairově kariéře. Premiér dlouho odmítal návrh, že by se mělo v Británii hlasovat o euroústavě v referendu. Po návštěvě jednoho z Murdochových nejbližších poradců Irwina Setzlera, který mu dal údajně najevo, že bez referenda skončí podpora jeho pána, Blair šokoval oznámením, že je pro referendum. 
Čínská vláda minulý týden uvolnila podmínky pro zahraniční zájemce o investice na čínském mediálním trhu s 1,3 miliardy zákazníků (budou moci mít podíly ve společnostech produkujících TV programy). Murdoch bude mít díky přátelským vztahům s čínskými vůdci náskok před ostatními zájemci. 
S vědomím toho, jak obrovský byznys Čína skrývá, buduje Murdoch korektní vztahy s tamními politiky už celou řadu let. Přesto že jinak je zásadní antikomunista. "Nemyslím si, že Čína je komunistická země. Je to země s vládou jedné strany a komunistickou ekonomikou, kterou se ale usilovně snaží změnit," říká pragmaticky. Na důkaz dobré vůle vyřadil v roce 1994 z nabídky satelitní televize Star TV BBC World, jež se čínské vládě nelíbila pro přílišnou kritičnost. V roce 1998 zastavil vydání knihy bývalého hongkongského guvernéra Chrise Pattena, protože kritizoval pekingskou vládu. Je-li součástí jeho strategie i třetí manželství s Číňankou Wen-ti Tengovou, zdroje neuvádějí. Každopádně byla strategie úspěšná. V roce 2002 dostala Murdochova satelitní televize povolení vysílat pro čínské domácnosti. 
Mimochodem, když Murdoch zastavil vydání knihy exguvernéra, byl to velký skandál. Žádná Murdochova média o něm ale kupodivu neinformovala, jako ostatně ani o většině dalších skandálů kolem magnátova království. The Times dosud například nezmínily existenci dokumentu Outfoxed News, který byl několik týdnů nejprodávanějším DVD v USA.


PRIVATE


PRIVATE "TYPE=PICT;ALT="




posta.php?kdo=jonesPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=jones"


HYPERLINK "posta.php?kdo=jones"
posta.php?kdo=jones
jones - Satisfaction 10.1.2005 19:14 - Klub Oldies and Hippie Music (19:32)
3749


CNN x FoxnewsPokuď je, jak říká taipan CNN proti bushovská a foxnews probushovská, co se koukat na něco neutrálního? 

Jaký je Foxnews? 
Murdoch a jeho média 

* proamerický 
* probushovský 
* antifrancouzský 
* euroskeptický 
* proizraelský 
* konzervativní 
* republikánský 
* proti euru 
* pro válku v Iráku 
* antikomunistický, ale pročínský 

Až na to pročínský a probushovský (Bush je mi sympatický ale média mají být nezavislá...) je to docela dobrá televize:o)


