» Sen všech mužů i žen aneb 21 HODIN NA VRCHOLU

Vánoce už dávno nejsou IN. Umělý sníh, falešní sobi, stres, hory nechutného cukroví a prázdná peněženka. Když k těmto nešvarům přičteme ještě nevídané podnebnostní podmínky nad Alpami, není opět co řešit. Pozorná rosnička Jakub Cejpek neváhala a na Boží hod prostřela opět smělou outdoorovou tabuli. A tak tedy již sehrané trio O. Czop, P. Žížala a J. Cejpek (tedy maximální možná osádka ganxta car Nissan Micra) 26. prosince (!) v šest hodin ráno opět vyráží směr Dvořiště, Linz, Gmunden a Bad Ischl. Tentokrát vyzbrojeni i stylovým stanem Beskyd a návleky, neboť se přepokládá, že už přece jen nějaký ten neumělý sníh potkáme. Naslouchajíce libým tónům rockových hitů 20. století se dozvídáme plánovanou trasu naší skupiny: Předpokládá se jet z Bad Ischlu na východ údolím Rettenbach kam jen to půjde a posléze se vydat po svých pokořit 2093 m vysoký dvojvrchol Schoenberg - Wildenkogel. Dále po hřebenu Totesgebirge až k jezeru, kde plánujeme nocovat a druhý den odtud přes vrch Loser zpět k autu.

Menu tedy vypadá lákavě, cesta rychle ubíhá a po necelých třech hodinách jízdy nás zastavuje až závora na Rettenbach Alm, kde je i otevřená útulná hospůdka. Naštěstí jsme chvíli po snídani a hlavně nemáme žádná eura, a tak odoláváme nabídce Gulaschsuppe a vydáváme se vzhůru údolím. Zdejší ukazatele avizují cestu trvající 4h 30 minut až na vrchol. Sněhu je i tady ve věčně stinném údolí poskrovnu, teplota se pohybuje někde okolo nuly, je však až kýčovitě azurové nebe. Na přesnost Jakubových předpovědí si ale už všichni zvykli. K chatě Ischler Huette vede cesta většinou stinným lesem a slunce lze spíš tušit na druhé straně hřebene, po němž stoupáme. Chata je zavřena a u ní instalujeme návleky, neboť sněhu je zde již více a slunce, které by jej rozpustilo denně zevlí, na druhé straně kopce. Nebýt kohosi chrabrého, kdo nám dál nahoru vyšlapal cestu, už bychom to asi vzdali - značky jsou poměrně špatně vidět. Leč někdo tu byl, a tak pokračujeme. Se sněhem jsou však problémy asi až sto metrů pod vrchol. Tam už končí kleč a na obnaženém vrcholu se sníh neudrží. Na tomto místě potkáváme dolů sestupující rakouské autory stop, kteří nás informují, že jít dál přes hřeben asi nepůjde. Je po druhé hodině a helmutovo: "Some hours to go..." nás zrovna moc optimismem nenaplňuje. Tak tedy dorážíme na vrchol s mírným zpožděním.

Zde je krásně. Už hodnou část cesty máme masiv Dachsteinu jako na dlani a tady výhledy vrcholí. Vidíme velice pěkně i náš Traunstein, Grosser Priel, masiv Hochkoenigu, hnusnou smogovou nížinu a prostě všecho. Na vrcholu je i tradiční alpský kříž, poměrně veliký. Zde vegetíme a přemýšlíme co dál. Po ujištění se, že po hřebeni jít opravdu nepůjde, se rozhodujeme nocovat zde na vrcholu. Stavíme tedy ještě za světla stan a pak už až do západu slunce vesele hnijeme, fotíme a melem sračky. Uléháme ke třináctihodinovému posilujícímu spánku. Jakubův náramkový kompjůtr ukazuje ve stanu teplotu okolo nuly. Venku jen o pár stupňů méně. Takže je pohoda a vzbouzíme se až na efektní východ slunce. Výhoda tohoto období je, že se kvůli němu nemusí brzy vstávat.

Rano trochu fouká, prokřeháváme. Vaříme hustopekelně hnusný čaj a chystáme se k odchodu. Z vršku odcházíme v deset, strávili jsme tu neuvěřitelných 21 hodin. To se nikomu nepovedlo ani na Mt.Everestu, natožpak tady na hardcore Schoenbergu. Klouzajíce sněhem šetříme mnoho času. U chaty jsme přesně za padesát minut. Tam něco pojíme a kousek za chatou (kde už opět vládne jarní počasí a sněhu je jen trocha) se rozhodujeme sejít do Blaa Alm cestou zvanou Naglsteig. Ta je celkově o kus delší. Začíná širokým, téměř neklesajícím údolíčkem a pokračuje perverzním krpálem s jisticími lany. Skýtá také lahodné výhledy na impozantní Loser. Tady je nejlépe, do svahu přímo pere slunce a dalo by se jít zas v triku. Za další hodinu jsme v hluboce zařízlém postraním údolí (deset pěších minut pod Blaa Alm), které ústí do známého Rettenbachtal. Zde je zas mráz a sněhový poprašek a tyto změny nás už poněkud serou. K autu tedy jdeme velmi rychle. Z tři čtvrtě hodiny jsme na místě.

Bleskem nasedáme do auta a jedem se převlíct někam, kde není taková kosa. To se nám nakonec podaří až v Altmuensteru. Za Gmundenem zase vjíždíme do nechutné mlhy a přízemních mrazíků. Jakubovo sakrování tedy musí přehlušit kazeta s hity 1979 - 1994. Tradičně stavíme ještě na Raststation Asfinag a pak už one-way do Budějc.

Sepsal <',///
Udoli Rettenbachtall (cca 600m)
Ischlerhuette (1365m)
Konecne na slunci...ale zase v hnusnym, klouzavym snehu
Prvni pohled na Dachstein (cca 1700m)
...blahorodi, kteri nam proslapli stopu.
Konecne na vrcholu
Schoenberg (2093m)
Wildenkogl
jen si zakric Peto...
Vzpominka na Olovo...
Uz jste nekdy meli nudle ktere se daji jist...?
Detail pro cinske soudruhy...dekujeme
Uz to neni takova pohoda jako na Traunsteinu
hlavne prirozene...
Plumbum memories Volume 2
Zacatek Naglsteigu
Looser, nas pristi cil
Skoda ze jsme ty macky a cepiny nechali doma
Zpet v udoli, kam slunce neprijde